Hit med en indledning!

Artikel, Magasin

Hej søde mennesker, der kigger forbi.

Jeg skal skrive en artikel til RetorikMagasinet om gode indledninger på dejlige bøger. Vil I ikke hjælpe?

Jeg kan selv fx lide Helle Helles “Dette burde skrives i nutid”:

Jeg skrev for meget om det trappetrin.

og Hanne-Vibeke Holsts “Undskyldningen”

Når Thorvald vågnede, nøgen under den tunge dundyne, udstrakt på ryggen med erektionen strunk pegende mod navlen, var det altid og uanset de mørke skyer, der i disse år trak sig truende sammen over Europa, med følelsen af at være en lykkelig mand.

Men jeg vil jo rigtig gerne have masser af eksempler!

Hvis I har ét eller flere, jeg må bruge, vil jeg blive rigtig glad for en kommentar her til indlægget, alternativt en mail til leneholst@gmail.com.

Så sender jeg en tak med fingerkys!

4 thoughts on “Hit med en indledning!

  1. Årh, det er en artikel jeg glæder mig til at læse!!

    Jeg har et par eksempler. Det er højpandet, men jeg synes der er noget særligt ved indledningen til ‘Den fremmede’ af Camus: “Aujourd’hui, maman est morte.” (“I dag døde mor”, cirka)

    En anden klassiker er ‘American Psycho’ af Bret Easton Ellis: “ABANDON ALL HOPE YE WHO ENTER HERE is scrawled in blood red lettering on the side of the Chemical Bank near the corner of […]” – fordi den ligesom advarer læseren lidt på vej ind i bogen.

    Jeg kan også godt lide ‘Panamericana’ af Simon Fruelund, der starter med “Man kan forestille sig Anja.” Det bliver sådan en rød tråd i mange nye kapitler at man kan forestille sig et eller andet.

    Og så også lige en Helle Helle mere, ‘Ned til hundene’: “Jeg leder efter et godt sted at græde.” 🙂

  2. Fedt, fedt fedt. Tak for eksemplerne! Kan godt lide ideen om at tage flere Helle Heller med, de er jo dejlige alle sammen. Jeg har faktisk aldrig læst Bret Easton Ellis. Til gengæld står Panamericana næst på min bibloliste, så den vil jeg glæde mig til!

  3. Det mest kendte eksempel fra en klassiker er vel, udover starten på Iliaden og Odysseen, Moby Dicks: Kald mig Ismael
    Den start er der nok skrevet mange kloge ting om gennem tiden.

    For ikke så længe siden da jeg skulle vælge, om jeg ville læse Forbrydelse & Straf eller Mesteren & Margarita, læste jeg første side i dem begge og det slog mig at i begge bøger handlede om vejret.

    Har ikke rigtig nogle danske eksempler ved hånden.

Skriv et svar

