Rander, Boysen og Goldbech (red.): Voksendidaktik

Bøger fra 2018, Fagbøger, kommunikation, Sponsoreret indhold

min arbejdsplads har vi sat os for at blive klogere på, hvordan voksne lærer, og hvad der driver dem, når de tager efteruddannelse. Derfor har jeg læst dette digre værk om voksendidaktik.

Det er skrevet til diplomuddannelserne og bærer præg af en vis akademia, men pointerne fejler ikke noget.

Ambivalens

Jeg var især optaget af redaktørernes beskrivelse af voksnes ambivalente tilgang til at lære, udtrykt i disse to citater:

“Voksne vil gerne lære, men ikke for meget” (Rander, Boysen og Goldbech) og

“Voksne lærer det, der giver mening for dem at lære” (Knud Illeris, flittigt citeret i bogen)

Udsagnene dækker over den ambivalens (eller det modstandspotentiale), som man af og til møder hos voksne, kompetente kursister. Nogle er næsten for kloge til at være på kursus, andre har helt faste forestillinger om, hvad en underviser kan (og ikke kan) lære dem, og ikke mindst hvordan det skal gøres.

Løsningen bliver ofte at tage en mere faciliterende tilgang til undervisningen og give tid til at udfolde deltagernes egen praksis.

Vil du vide mere?

Mit eksemplar er sponsoreret af Bog & Ide, hvor bogen forhandles:
Direkte link til bogen Voksendidaktik
Bog & Ide’s forside
Andre bøger af Ole Goldbech

Du er også velkommen til at tage et kig på den prezi, jeg har lavet med et uddrag af vigtige pointer fra bogen. Link til prezi om voksendidaktik.