Astrid Lindgren: Ronja Røverdatter

Børne- og ungdomsbøger, Børnebøger, Sponsoreret indhold

Ronja RøverdatterDet kribler i kroppen for at læse Astrid Lindgrens klassikere for børnene. Derfor var det naturligt at tage fat i Ronja Røverdatter, inden vi skulle se min far spille Skalle-Per i en Ronja-opsætning i min hjemby.

Vi nåede dog ikke langt ind i bogen, før det lyner og tordner, og helvedesgabet åbner sig og deler Mattis-borgen i to. På det tidspunkt havde Mille på 5 allerede forladt stuen, og Kalle på 6 sagde “Måske skal vi ikke læse den, lige inden vi sover, mor”.

Så Ronja er sat på hylden lidt endnu, og i mellemtiden læser jeg, når børnene er puttet. Astrid Lindgren kan noget særligt, der fanger både børn og voksne. Hun er ikke bange for de store historier og tager børn meget alvorligt.

Aldersanbefaling for Ronja Røverdatter

Umiddelbart vil jeg anbefale, at man venter med Ronja Røverdatter til 7-8 års-alderen – og så kan man jo høre al Sebastians dejlige musik imens.

Skalle-Per

Ronja Røverdatter glider til gengæld let ned, når det foregår som friluftsteater, og bedstefar/Skalle-Per synger Pruttesangen.

Andre Astrid Lindgren-klassikere

Ronja med Manga-illustrationerDer er for nylig kommet en ny version af Ronja Røverdatter, som er illustreret med manga-tegninger. Det kan sandsynligvis også tale til det lidt større børnepublikum.

Næste Astrid Lindgren-projekt er Mio, min Mio – men denne gang læser jeg forud, inden jeg præsenterer det for børnene.

Find bogen her 

Ronja kan købes hos Bog&Ide – jeg har fået den som anmeldereksemplar fra samme sted.

Du kan også gå på opdagelse i hele Astrid Lindgrens univers.